• Site Search
  • Site Language

איך לבחור שם לבית העסק

לפני כמה ימים נתקלתי בפרסומת של רשת "הקאנטרי" עם אריק זאבי שמפרסם אותם.

זאבי, כבר ציינתי פה בעבר, הוא ספורטאי נדיר, מוערך ויש לו את אחת ההרצאות המעוררות ביותר לעשייה ואכן החיבור אתו נכון.

מעבר לחיבור הנכון, יש לי גם הערות על הפרסומת ברמת המתודולוגיה, אבל זה לשיחה אחרת.

מה שלכד את תשומת לבי וזה דבר שכל הזמן חוזר בשנים האחרונות הוא דווקא השם של בית העסק וזה מזכיר לי בכל פעם את ההתעסקות עם שמות של בתי עסק.

בחירת שם לבית עסק זה נושא מאד מורכב כמובן אשר מצריך מחשבה רצינית ומעמיקה. אני לא מומחה לשמות ואנו לא מציעים בוויזי שירות כזה, אני רק רוצה לציין את דעתי האישית ממה להתרחק ולמה להתקרב וגם כמה case studies אשר עברו אצלנו במקרה.

 ממה להתרחק כשבוחרים שם לעסק?

כדי שנדע ממה להתרחק, היינו רוצים לדעת קודם מה היינו רוצים שיקרה בסופו של יום בעניין השם. היינו רוצים שהלקוח ידע לדקלם את שמנו בקלות גם לאחר שנה, שנתיים או יותר של התקשרות.

דוגמא לכך היא שם ייחודי כמו IKEA (שאגב שתי האותיות הראשונות הן ראשי התיבות של הבעלים ושתי האחרונות הן האזורים בהם הוא גדל), זה לא משנה את העניין שהשם גם מבודל וגם לא קשור שום קשר כלשהו לרהיטים, לייף סטייל וכו'.

כך שאם נניח שלאיקאה היו קוראים "רהיטלי" היה קשה מאד לזכור אותו ביחד עם בתי העסק האחרים.

ועכשיו כמה דוגמאות אמת מתוך חברות בישראל:

בתחום הסליקה:

  • EasyCard
  • PeleCard
  • PelePay
  • YaadPay
  • CreditGuard
  • CreditCard
  • PayCard

שאמשיך…? הכל דוגמאות אמת כמובן.

עצמו שנייה אחת את העיניים, נסו לזכור שם אחד, רק אחד, שבוודאות וגם בעוד שנה אחת תזכרו.

מה הבעיה? הבעיה היא שכשאני מגיע לבית העסק ואני רואה שהוא סולק עם איזיקארד, כשאני שואל אותו דרך מי הוא סולק הוא אומר לי "עם קארד משהו, פלא משהו, איזי משהו לא יודע… אבל הם סבבה" מה שמפריע לי שהוא לא יודע למקד את השירות ואת בית העסק ואם כך, איך בכלל הוא ימליץ עלי אם הוא לא יודע איך קוראים לי?

קחו את תחום קידום האתרים:

  • SEONE
  • SEOWEB
  • STARTSEO
  • SEORI
  • SEOLeader
  • WiseSEO
  • SEOIsrael

ואין לי כוח פשוט להמשיך אבל הכל דוגמאות אמת ויש מאות חברות כאלה. אף אחת לא מבודלת עם שם, כולם לקחו את השם מהתחום ולאחר מכן זה מאד קשה לבית העסק לדעת מי בכלל מקדם אותו.

רוצים דוגמה של שם טוב אחד בתחום הזה? Buksa, השם קליט, בעל הברות חדות, קל לזכור וקל לאיית (אני אגב לא מכיר אותם כלל, אין לי שמץ, רק הסתכלתי לראות מי לכד את עיני).

אם כך, על מה אני חושב כשאני בא לבחור שם?

ברמה הפשוטה ביותר, אני חושב על הפקידה שעונה לטלפון ואומרת "גוגל שלום מדברת יעל" ואחרי זה היא צריכה להקריא ללקוח את המייל, שלח לי ל yael@…. האם היא מתחילה "S כמו Super" או שהלקוח יכול להבין בדיוק דרך השם את המייל.

דבר שני שאני חושב עליו, זה אם הלקוח לא ביקר אצלי שנה ויותר, האם הוא בשנייה אחת כשיצטרך להמליץ, ידע להמליץ על שם החברה ויזכור אותה? ולא יתבלבל בין שמות החברות

Case study ראשון:

לפני תקופה פנה אלינו לקוח מתחום הסדנאות צחוק, עם דומיין חדש בשם zhook או משהו מאד קרוב.

בחיפוש אחר התחום, ראינו שיש דומיין בשם tzhook, וגם אחד בשם tzchook, וגם אחד בשם zchokkim אחד בשם hahaha ועוד כמה וכולם בתי עסק אמיתיים, לא אפיליאטס, פשוט לך תגיד ללקוח שלך, אני בית עסק שקוראים לי "צחוקים" אבל המתחרה שלי קוראים לו "צחקוקים" ויש בינינו הבדל של וו אחת… שאתה שולח לי מייל, שים לב שה- CH היא לא… כי אחרת המייל יגיע ל…

בכל מקרה, חשבנו על בית העסק, על הלקוח, חשבנו על הברה אחת, חשבנו על שם מבדל וכן, חשבנו גם על שם מצחיק, חשבנו גם על שם שלא קושר את עצמו לבעלים עצמו "עמי סדנאות צחוק" או משהו דומה.

בקיצור הגענו ביחד (הקרדיט לעמי, אנחנו פשוט אמרנו לו "בול") לשם "קוקיה" שהוא מכיל פשוט את הכל, וההבדל בינו לבין tzhook, הוא פשוט דרמה אשר בונה בית עסק ומבדלת אותו. זה שם קליט, שם מצחיק, שם מבדל ואחר מכל התעשייה.

Case study נוסף:

פתחנו לאחרונה עמותה, אשר עוסקת בספורט לילדים מעוטי יכולת, חיפשו שם שהוא לא של לוזרים, לא משהו כמו "נתינה לעניים" וכו', אלא משהו שאנשים יהיו גאים לשים על החולצות שלהם, עם לוגו אשר משדר ניצחון ולא ההפך, לא משהו אשר מסגיר אותך וכן, עם כל העקרונות.

הגענו לשם Winnergy, (בעברית, ווינרג'י, לא להיכנס עדיין לאתר, הוא בהכנה) שהוא גם Winner וגם Energy, שיש פה משמעות של ניצחון ע"י אנרגיה, אנרגיה לניצחון, ספורט הוא אנרגיה וכו'.

 

טיפים לבחירת שם עם דגש על הצד השיווקי

  1. בידול: חשבו על הבידול של השם מול המתחרים.
  2. גנריות: לא לבחור שם אשר קשור לתחום, תמיד יבוא עוד חכמולוג ויבחר שם דומה, קשור וכו'.
  3. הברות חדות: תחשבו על המייל, האם יהיה לכם קל להקריא ללקוח את המייל שלכם בטלפון אני נמצא ב- ido@…
  4. זרימה ופשטות: כאמור, לחשוב על הפקידה בטלפון עונה: "זאיה שלום מדברת יעל" או "מגרש הבובות והמשחקים של אורנה ליווינגר מדברת יעל".
  5. חפשו בגוגל לפני זה, כל הפוסט הזה כמעט בא בגלל שחיפשתי בגוגל "הקאנטרי" וכמובן שהם לא הופיעו בשום מקום, לקח לי יובלות למצוא את האתר שלהם (עקב ריבוי שגיאות, מסמכי PDF במקום HTML ועוד הרבה שגיאות אחרות), האתר שלהם לא קשור אבל קשור, כי אם הוא היה טוב, לפחות בביטוי שלהם, של בית העסק "הקאנטרי" הוא היה עולה.
  6. שם שיהיה קצר, לא יותר משתי מילים גג שלוש.
  7. לחשוב על קהל היעד: זה בהקשר של אנגלית, עברית וכו'. נניח שאני בית עסק מאד שיקי, אז המילה בוטיק או סטודיו יכולים להיכנס.
  8. תהיו נאמנים לעסק עם הלימה: לא לקרוא לבית עסק אשר מוכר שטיח לכניסה + וילון "הכל לבית", זה סתם מייצר תסיסה שאדם יבוא ויחשוב שהוא באיקאה ויראה פריט וחצי.
  9. אם בית עסק מתכנן צמיחה לא לקרוא לבית עסק על שמו של הבעלים, זה תמיד יסגיר שבית העסק הוא קטן, "חוות הבריאות של גיא" היא שם פחות טוב מאשר "אמא אדמה", כקייס אני יכול להגיד לכם שעסק של אחי שפעם היה "עולם המים של אורי סלע" הפך בשנים האחרונות להיות "עולם המים" כיוון שזו כבר אימפריה עם למעלה ממאה עובדים.
  10. להתייחס לשיווק באינטרנט 1: חפשו בגוגל את השמות שלכם, אם יש מתחרה רציני ביותר אפילו לא מאותו התחום, לדוגמא לא הייתי קורא לעסק שלי אורנג'דה ממכר תפוזים, כי תמיד שיחפשו אורנג'דה גוגל יפנה לאורנג' המותג הסלולרי.
  11. להתייחס לשיווק באינטרנט: הדומיין כמובן חייב להיות פנוי ולא לרכוש דומיינים של .net לעסק ישראלי גם לא org וכו'.

כאמור בפתיח, זה לא "המדריך המלא לבחירת שם", אלו רק טיפים על הדרך.

קחו מכאן מה שצריך.

בהצלחה בעשייה!

מגזין וויזי

מוזמנים לקרוא את המגזין שלנו, מבטיחים שזה לא ה“ידה ידה” הרגיל על קידום אתרים ושיווק

מחפשים ספק שהוא פרטנר, שיתייחס אליכם ולכסף שלכם בכבוד ויעשה איתו את המקסימום?

בום! הגעתם ליעד

רח' האומנים 7 ת"א | 039090299 | info@wisy.co.il

כל הזכויות שמורות © לוויזי – שיווק באינטרנט, קידום אתרים, פרסום אונליין ופתרונות